♥Mata Xnak Tid0??? Potong Kuku Jom♥

Tuesday, July 20, 2010

Hoho....skrg menunjukkan tepat jam 12.00am, dah masuk 21 Julai 2010 (Rabu). Sebenarnya dah agak lama Yanfie guling² atas katil, tapi x lelap² gak, sampai 1 tahap, Yanfie rasa mmg xkan boleh lelap... So, Yanfie amek peluang ni bercel0teh kat bel0g nihh.. Biarla org len tgh enak dibuai mimpi.... Aiyakkk....mata ni xm0 tutup...nak wat camne kan... Dah r s0k keje, klu bgn lambat camne??? Uhuk²...oh,mata...kasihanilah tuanmu ini... H0hooo...meraih simpati lak...

So, next aktiviti selepas xleh tid0oo.....Yanfie belek² FB tadi, terjumpa la sal 1 gambar ni. Menda ni mmg dah lama taw pun, rasanya mmg ramai yg taw... So, saja jela nak tulis gak kat cni kan... hahaha², s0 sila jgn jemu @ bosan membacanya k...Gambar tu adalah.....jeng....jeng....jeng.... :



Tau x ape nihh??? Ni adalah gambar "Potong Kuku Mengikut Sunnah Nabi". So, saja nak test kepada sape² yg dah taw sal ni kan... Nak tanya s0klan simple jerkk (jawab dalam hati) :

1) Ingat lagi ke urutannya tu???
2) Taw, tapi amalkan ke x???

Hahaha...tu jela s0klan yang Yanfie nak tanya kat korang kan. So, pada sape yg dah taw tu...amal²kan lah selalu yer (Yanfie pun amalkan ker???....ehek²)... Dan lagi satu, nak kongsi 1 hadis ni....ia berkaitan jugak dengan menda kat atas nihhh...

RASULULLAH S.A.W bersabda yang ertinya:-
Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

Hari Sabtu:Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.

Hari Ahad :Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.

Hari Isnin :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari Selasa:Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

Hari Rabu :Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.


***Walaupun tidak ada hadis sahih berkenaan persoalan mengerat kuku dan boleh mengerat kuku tanpa mengikut hari-hari tertentu. Tetapi, pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat adalah hari yang diutamakan untuk melakukan ibadat sunat. Oleh yang demikian, sunat memotong kuku pada hari-hari tersebut.



You Might Also Like

8 person(s) poked me!

  1. mak saya kata..
    jangan potong kuku malam2..
    tak baik :P

    ReplyDelete
  2. @hariz : Welcome, tengs 4 visit me here.....

    @sir marcello : haha...x potong pun....saja nak ajak bercerita sal kuku tgh² malam nihhh.....

    ReplyDelete
  3. inila yg dicari2,thanks for sharing

    ReplyDelete
  4. @hidr0gen :: bagusla klu ada yg mencari inf0 ni...

    @sir marcello : habit dulu tu... hakhak... tp skrg dah ok... dah x gigit kuku daaa....

    ReplyDelete
  5. perkara ni ada benarnya. cuma kita ni hidup kononnya moden sngt xpercaya langung perkara2 begini. org2 tua dulu mengaji bukan takat al quran tp kitab2 lama hadis2 yg terpinggir jd perkara cmni mmg da jd amalan dorg. sbb tu klu org2 tua bising2 ikut sjalah. sbb kdg2 jd perkara2 tak elok pd kita, kita kata ah kebetulan. sbnrnya kita je degil xnkdgr nasihat kan. pernah akak baca dlm satu akhbar pertikaikan soal potong kuku ni. yg menjawap tu org2 bijak agama jugak. masa tu rs cm terkejut je dgrkn jwpn tu. tp yg elok kita ikutlah yg xberapa nk pasti biarkan je ><

    ReplyDelete
  6. bt0l tu sis, sokong². Kepercayaan masing². Nasihat orang tua kebanyakan, ada maksud tersendiri, ada sebab dorang buat statement tu. Xleh pandang remeh je kan....

    ReplyDelete

Google+ Followers

Subscribe